Publications

Articles dans revues scientifiques

®*Bouchamma, Y. & Michaud, C. (accepté). Teaching Supervisors in a Community of Practice, International Journal of Leadership in Education.

®*Bouchamma, Y. & Michaud, C. (2011). Communities of Practice with Teaching Supervisors: A Discussion of Community Members’ Experiences. Journal of Educational Change.  12:403–420

®Bourque, J., Bouchamma, Y. Larose, F. (2010). Aboriginal students Achievement in Science: Impact of teaching methods. The Alberta Journal of Educational Research, 56, (1), 57-71.

®*Bouchamma, Y. & Lapointe, C. (2008). Success in Writing and Attributions of 16-Year-Old French-Speaking Students in Minority and Majority Environments. The Alberta Journal of Educational Research, 54 (2) 194-209.

®Bouchamma, Y., Iancu H-D, Stanescu, M. (2008). L'évaluation du personnel enseignant au Maroc, en Haïti et en Roumanie: Similitudes et différences. Revue stiinta sportului  6 (67) 67-92.

®*IsaBelle, C., Lapointe, C., Bouchamma, Y., Clarke, P., Langlois, L. et Leurebourg, R. (2008). Contextes de formation chez les directions d’écoles francophones au Canada. Journal of Applied Research on Learning (JARL) 2(1), article 4, 1-20.

®Bouchamma, Y., Iancu, H.D., Stanescu (2008). Practices of pedagogical supervisors in Romania, Morocco and Haiti. The Annals of the University  "Dunarea de Jos" of Galaþi, Physical Education and Sport Management, Fascicle XV, 66-69.

®Bouchamma, Y. (2008). Ethnic Diversity and School Principals' Professional Knowledge Les Annales Scientifiques de la Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Éducation de l'Université Alexandru Ioan Cuza Iasi, de Roumanie 12  XII/2008, 25-44.

®Bouchamma, Y. et Benimmas, A. (2007). Curriculum et socialisation en contexte de diversité culturelle à l’école, Revue de l’Université de Moncton, 38 (2), 1-4. in Bouchamma Y. et Benimmas A. (Dir.) (2007). Éducation et immigration. Special Issue, Revue de l’Université de Moncton, 38 (2).

®*Bouchamma, Y. & Lapointe, C.  Richard, J-F. (2007). School Determinants of Achievement in Writing: Implications For School Management In Minority Settings The Canadian Journal of Program Evaluation, 22 (3) 121-150.

®*Bouchamma, Y. (2007). Evaluating Teaching Personnel. Which Model of Supervision Do Canadian Teachers Prefer? Journal of Personnel Evaluation in Education, 18 (4) 289-308.

®Bouchamma, Y. (2006). School Principals’ perceptions of Personal and Professional Efficacy With Regards to Teacher Supervision in New Brunswick. Journal of Educational Administration and Foundations, 17(2) 9-23.

®*Bouchamma Y. (2006). Les biais ou sources d'erreurs dans les attributions causales des enseignants du collégial à propos de l'échec et de la réussite de leurs élèves. Revue de la pensée éducative/The journal of educational thought. 40 (1) 23-40.

®*Bouchamma, Y. (2006). L’impact des pratiques de gestion sur la collaboration des enseignants et l’impact de la collaboration des enseignants sur le climat organisationnel à travers le Canada, Annales Scientifiques de la Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Éducation de l'Université Alexandru Ioan Cuza Iasi, de Roumanie, 10, 139-158.

®Bouchamma, Y. David, M. & Saint-Germain, M. (2005). Le stress chez les directeurs d'établissements scolaires, membres du Conseil Scolaire Acadien Provincial (C.S.A.P.) McGill Journal of Education, 40 (2) 285-303.

®Bouchamma, Y. (2004). Gestion de l’éducation et construction identitaire sur le plan professionnel des directeurs et des directrices d’établissements scolaires. Éducation et francophonie. 32 (2), 62-78. 18p. Disponible en ligne : http://www.acelf.ca/c/pdf/XXXII_2_062.pdf

®Bouchamma, Y. (2004a). Gestion de l’éducation et construction identitaire sur le plan professionnel des directeurs et des directrices d’établissements scolaires. Éducation et francophonie, 32 (2), 62-78. Disponible en ligne : http://www.acelf.ca/c/pdf/XXXII_2_062.pdf

®*Bouchamma Y. Daniel, I., & Moisset, J-J. (2004b). Les causes et la prévention de la violence en milieu scolaire haïtien: ce qu’en pensent les directions d'écoles. Éducation et francophonie. 32 (1), 87-101.