Livres et chapitres de livres soumis, sous presse ou acceptés |
---|
Laferrière, T. (soumis). Personalizing learning, technology and the contribution of research. Dans Personalizing learning: The future of education in Canada. |
Laferrière, T., Lamon, M. et Breuleux, A. (sous presse). Blended learning environments. Dans P. Resta (dir.), Teacher development in an e-learning age: A policy and planning guide, UNESCO. |
Lamon, M., Laferrière, T. et Breuleux, A. (sous presse). Networked communities. Dans P. Resta (dir.), Teacher development in an e-learning age: A policy and planning guide, UNESCO. Resta, P., Lamon, M. et Laferrière, T. (sous presse). Essential conditions for e-learning in teacher development. Dans P. Resta (dir.), Teacher development in an e-learning age: A policy and planning guide, UNESCO. |
Fillion, G., Limayem, M., Laferrière, T. et Mantha, R. (2010). Onsite and online students’ and professors’ perceptions of ICT use in higher education. Dans N. Karacapilidis (dir.), Novel approaches in web-based learning technologies: Tools for modern teaching (p. 83-117). New York : IGI Publishing. |
Laferrière, T. (2010). Teacher development through participation in a virtual community of support and communication. Dans C. Maddux et al. (dir.), Research Highlights in Information Technology and Teacher Education 2010. Chesapeake, VA: Society for Information Technology and Teacher Education (SITE).
|
Laferrière, T. et Lamon, M. (2010). Knowledge Building / Knowledge Forum®: The transformation of classroom discourse. Dans M. S. Khine and I. M. Saleb (dir.), New Science of Learning: Cognition, computers and Collaboration in Education. New York : Springer. |
Laferrière, T. et Ménard, L. (2010). La culture de l’interaction sociale dans une classe secondaire en réseau. Dans P. Maubant et L. Roger (Eds.), De nouvelles configurations éducatives : entre coéducation et communautés d’apprentissage, 29-47. Montréal : Presses de l'Université du Québec. |
Murphy, E. et Laferrière, T. (2009). Adopting tools for online synchronous communication: Issues and strategies. Dans N. Koch (dir.), E-Collaboration: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (p. 413-424). Hershey, PA : Information Science Reference. |
Laferrière, T. (2009). Exploiter le potentiel des TIC pour l’apprentissage des élèves. Dans M.Peters (dir.), Intégration des technologies au primaire (p. 13-28). Montréal : Éditions CEC. |
Laferrière, T. (2008). Partenariats université-milieu à l’ère d’Internet. Dans M. Boutet (dir.). L'accompagnement concerté des stagiaires en enseignement (p. 109-126). Québec : Presses de l’Université du Québec. |
Laferrière, T. et Gervais, F. (2008). Communities of practice across learning institutions. Dans C.Kimble et P. Hildreth (dir.), Communities of practice: Creating learning environments for educators (p. 179-197). Charlotte, NC : Information Age Publishing Inc. |
Resta, P. et Laferrière, T. (2008). Issues and challenges related to digital equity. In J. Voogt and G.Knezek (dir.), International handbook of information technology in elementary and secondary education (p. 747-761). New York : Springer. |
Laferrière, T. et Resta, P. (2008). IT and the digital divide. In J. Voogt and G. Knezek (dir), International handbook of information technology in elementary and secondary education (p. 745-746). New York : Springer. |
Laferrière, T., Hamel, C., Allaire, S., Breuleux, A. et Turcotte, S. (2008). L’École éloignée en réseau (ÉÉR) : pratiques de collaboration sur Internet pour l’apprentissage. Dans R. Deslandes (dir.), La collaboration de l’école, de la famille et de la communauté à l’apprentissage (p. 169-185). Montréal, ACFAS : Cahier 109, Cahiers scientifiques de l’ACFAS. |
Laferrière, T. (2006). La communauté d’apprentissage, de recherche et de pratique TACT : développement professionnel des enseignants et usages des TIC pour l’apprentissage. Dans A.Daele et B. Charlier (dir.), Comprendre les communautés virtuelles d’enseignants : pratiques et recherches (p. 59-68). Paris : Maison L’Harmattan. |
Laferrière, T. et Nizet, I. (2006). Conditions de fonctionnement des communautés dans des espaces numériques. Dans A. Daele et B. Charlier (dir.), Comprendre les communautés virtuelles d’enseignants : pratiques et recherches (p.167-186). Paris : Maison L’Harmattan. |
Murphy, E. et Laferrière, T. (2006). Adopting tools for online synchronous communication: Issues and strategies. Dans M. Bullen et D. Janes (dir.), Making the transition to e-learning: strategies and issues (p. 318-334). Hershey, PA : Idea Group Inc. |