Publications

Livres et chapitres de livres soumis, sous presse ou acceptés

Laferrière, T. (soumis). Personalizing learning, technology and the contribution of research. Dans Personalizing learning: The future of education in Canada.

Laferrière, T., Lamon, M. et Breuleux, A. (sous presse). Blended learning environments. Dans P. Resta (dir.), Teacher development in an e-learning age: A policy and planning guide, UNESCO.

Lamon, M., Laferrière, T. et Breuleux, A. (sous presse). Networked communities. Dans P. Resta (dir.), Teacher development in an e-learning age: A policy and planning guide, UNESCO. Resta, P., Lamon, M. et Laferrière, T. (sous presse). Essential conditions for e-learning in teacher development. Dans P. Resta (dir.), Teacher development in an e-learning age: A policy and planning guide, UNESCO.

Fillion, G., Limayem, M., Laferrière, T. et Mantha, R. (2010). Onsite and online studentsand professorsperceptions of ICT use in higher education. Dans N. Karacapilidis (dir.), Novel approaches in web-based learning technologies: Tools for modern teaching (p. 83-117). New York : IGI Publishing.

Laferrière, T. (2010). Teacher development through participation in a virtual community of support and communication. Dans C. Maddux et al. (dir.), Research Highlights in Information Technology and Teacher Education 2010. Chesapeake, VA: Society for Information Technology and Teacher Education (SITE).

 

Laferrière, T. et Lamon, M. (2010). Knowledge Building / Knowledge Forum®: The  transformation of classroom discourse. Dans M. S. Khine and I. M. Saleb (dir.), New Science of Learning: Cognition, computers and Collaboration in Education. New York : Springer.

Laferrière, T. et Ménard, L. (2010). La culture de l’interaction sociale dans une classe secondaire en réseau. Dans P. Maubant et L. Roger (Eds.), De nouvelles configurations éducatives : entre coéducation et communautés d’apprentissage, 29-47. Montréal : Presses de l'Université du Québec.

Murphy, E. et Laferrière, T. (2009). Adopting tools for online synchronous communication: Issues and strategies. Dans N. Koch (dir.), E-Collaboration: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (p. 413-424). Hershey, PA : Information Science Reference.

Laferrière, T. (2009). Exploiter le potentiel des TIC pour lapprentissage des élèves. Dans M.Peters (dir.), Intégration des technologies au primaire (p. 13-28). Montréal : Éditions CEC.

Laferrière, T. (2008). Partenariats université-milieu à lère dInternet. Dans M. Boutet (dir.). L'accompagnement concerté des stagiaires en enseignement (p. 109-126). Québec : Presses de lUniversité du Québec.

Laferrière, T. et Gervais, F. (2008). Communities of practice across learning institutions. Dans C.Kimble et P. Hildreth (dir.), Communities of practice: Creating learning environments for educators (p. 179-197). Charlotte, NC : Information Age Publishing Inc.

Resta, P. et Laferrière, T. (2008). Issues and challenges related to digital equity. In J. Voogt and G.Knezek (dir.), International handbook of information technology in elementary and secondary education (p. 747-761). New York : Springer.

Laferrière, T. et Resta, P. (2008). IT and the digital divide. In J. Voogt and G. Knezek (dir), International handbook of information technology in elementary and secondary education (p. 745-746). New York : Springer.

Laferrière, T., Hamel, C., Allaire, S., Breuleux, A. et Turcotte, S. (2008). LÉcole éloignée en réseau (ÉÉR) : pratiques de collaboration sur Internet pour lapprentissage. Dans R. Deslandes (dir.), La collaboration de l’école, de la famille et de la communauté à l’apprentissage (p. 169-185). Montréal, ACFAS : Cahier 109, Cahiers scientifiques de lACFAS.

Laferrière, T. (2006). La communauté dapprentissage, de recherche et de pratique TACT : développement professionnel des enseignants et usages des TIC pour lapprentissage. Dans A.Daele et B. Charlier (dir.), Comprendre les communautés virtuelles d’enseignants : pratiques et recherches (p. 59-68). Paris : Maison LHarmattan.

Laferrière, T. et Nizet, I. (2006). Conditions de fonctionnement des communautés dans des espaces numériques. Dans A. Daele et B. Charlier (dir.), Comprendre les communautés virtuelles d’enseignants : pratiques et recherches (p.167-186). Paris : Maison LHarmattan.

Murphy, E. et Laferrière, T. (2006). Adopting tools for online synchronous communication: Issues and strategies. Dans M. Bullen et D. Janes (dir.), Making the transition to e-learning: strategies and issues (p. 318-334). Hershey, PA : Idea Group Inc.