Publications

Contributions à un ouvrage collectif
Guimaraes, G. & Oliveira, I. (2018). How Kindergarten and Elementary School Students Understand the Concept of Classification. Dans A. Leavy, M. Meletiou-Mavrotheris & E. Paparistodemou, Statistics in Early Childhood and Primary Education (p.129-146). Singapour, Singapour: Springer.
 
Martin, V.Oliveira, I. & Theis, L. (2018). Teaching probability in junior high school through problem solving: Construction and analysis of a probabilistic problemTeaching probability in junior high school through problem solving: Construction and analysis of a probabilistic task. New York, États-Unis: Springer. doi:10.1007/978-3-319-92390-1_31

Oliveira, I., & Guimarães, G. L. (2015). Expliquer oralement en mathématiques: lien entre langue orale et concepts en jeu. Dans R. Bergeron, Dumais, C., Harvey, B., & Nolin, R. (Éd.), La didactique du français oral du primaire à l'université (p. 235-257). Côte de Saint-Luc, Canada: Éditions Peisaj.

Guimarães, G. L., & Oliveira, I. (2014). Construção e interpretação de gráficos e tabelas. Dans Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: Educação Estatística (p. 21-38). Brasilia, Brésil: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional.

Baron, L. & Oliveira, I. avec la collaboration: Borden, L., L., Braconne-Michoux, A., DeBlois, L., Hardy, N., Jayakody, G., Lajoie, C., LeBlanc, M., Mavor, M., Polotskaia, E., Pyper, J., Rioux, M., Sedaghat-Jou, M. & Toor, A. (2014). What Does It Mean To Understand Multiplicative Ideas and Processes? Designing Strategies For Teaching and Learning. Dans : Oesterl, S. & Allan, D. (Eds. ) Proceedings of the 2013 annual meeting of the Canadian Mathematics Study Group. (p. 109-125). CMESG/GCEDM , Burnaby, BC. [En Ligne] Disponible: http://cmesg.ca/

Oliveira, I., & Mottet, M. (2012). L’explication orale en mathématique : Mise à l’essai d’un dispositif de formation auprès de futurs enseignants du primaire. Dans : R. Bergeron & Plessis-Bélai, G., Représentations, analyses et descriptions du français oral, de son utilisation et de son enseignement au primaire, au secondaire et à l’université (p. 133-146).

Squalli, H,. Suurtamm, C. & Freiman, V. avec la collaboration: Ben Rherbal, A., Adihou, A., Douamba, K., Lee, L., Wan Jung Lin, T., McGarvey, L., Oliveira, I., Polotskaia, H., Saboya, M., Tremblay, M. (2012). Preparing teachers to develop algebraic thinking in primary and secondary school. Dans: Oesterle, S., Allan, D. & Liljedahj, P. (Eds.), Proceedings of the 2012 annual meeting of the Canadian Mathematics Study Group. (p. 125-136). CMESG/GCEDM , Burnaby, BC. [En Ligne] Disponible : http://cmesg.ca/

Oliveira, I. (2010). Les différents volets des TICs dans la formation des enseignants au primaire en mathématiques. Dans : Proulx, J. et Gattuso, L. (Éds.) Formation des enseignants en mathématiques : tendances et perspectives actuelles, Éditions du CRP, Sherbrooke. p. 65-70.

Pyper, J., Squalli, H. & Theis, L. avec la collaboration: Adihou, A., Benoît, D., Bernèche, C., Betts, P., Chernoff, E., Franks, D., Hewitt, D., Liljedahl, P., Martin, V., Oesterle, S., Oliveira, I., Rivard, A. & Subedi, K. (2010). Étude des pratiques d'enseignement. Dans : Liljedahj, P., Oesterle, S & Abu-Bakare, V. (Eds.), Proceedings of the 2009 annual meeting of the Canadian Mathematics Study Group. (p. 55-64). CMESG/GCEDM , Burnaby, BC. [En Ligne] Disponible : http://cmesg.ca/

Oliveira, I. (2009). La proportionnalité à l'école: Qu'enseigne t-on? Qu'apprend-on? Éditions Bande Didactique, Montréal (470 pages).