Communications

Communications

 

5 dernières années

Duchesne, S., Plamondon, A., & Ratelle, C. (2021, Mai). Difficultés comportementales/émotionnelles et besoins psychologiques des élèves en transition au secondaire: effet protecteur de l’engagement des enseignants. Communication présentée dans le cadre du colloque « La motivation dans les domaines de vie », 88e congrès de l’ACFAS. Université de Sherbrooke, Université Bishop’s, Québec, Canada.

Duchesne, S., Ratelle, C. & Larose, S. (2020, Avril) Interplay Between Autonomous Motivations and Approach Goals: What Consequences for School Functioning? Communication dans le cadre du AERA Annual Meeting San Francisco, CA (Conférence annulée) http://tinyurl.com/r5e8cos 

Larose, S., Duchesne, S. & Boisclair-Châteauvert, G. (2020, Mars). Graduating in college: Exploring first semester academic dispositions and experiences associated with unexpected pathways. Communication dans le cadre du 2020 Society for Research on Adolescence Biennial Meeting, San Diego, CA, USA. (Congrès annulé)

Duchesne, S., & Ratelle, C. F. (2019, Juillet). Prospective associations between achievement goals, academic motivations, and adjustment among high school students. Communication présentée au 6th Annual International Conference on Social Sciences, Athens, Greece.

Busque-Carrier, M., Ratelle, C.F., Duchesne, S., & Guay, F. (2019, Mai). Developmental trajectories of career decision-making motivations from high school to university and the predicting role of mothers' self-reported values. Communication présentée dans le cadre du 7th International Self-Determination Theory Conference, Egmond aan Zee, Pays-Bas.

Duchesne, S., Boisclair Châteauvert, G., & Ratelle, C. F. (2019, Mai). Longitudinal associations between achievement goals and adjustment among at-risk students in high school: The moderating effects of teacher-student mentoring relationship. Communication présentée dans le cadre du Society for Prevention Research 27th Annual Meeting. San Francisco.

Mbanga, R., Ratelle, C.F., & Duchesne. S. (2019, Mai). Testing the bidirectional relation between vocational indecision and academic motivation. Communication présentée dans le cadre du 7th International Self-Determination Theory Conference, Egmond aan Zee, Pays-Bas.

Ratelle, C.F., Plamondon, A., Litalien, D., Duchesne, S., & Guay, F. (2019, Mai). Developmental trajectories of maternal autonomy support across adolescence: Perspectives of mothers and youths. Communication présentée dans le cadre du 7th International Self-Determination Theory Conference, Egmond aan Zee, Pays-Bas.

Gagnon, É., Ratelle, C. F., Boisclair-Châteauvert, G., Duchesne, S., & Guay, F. (2019, Avril). Predicting Changes in Vocational Exploration: The Role of Parental Behaviors and Family Characteristics. Communication présentée dans le cadre du 2019 AERA Annual Meeting, Toronto, Canada.

Madjar, N., Ratelle, C.F., & Duchesne, S. (2019, Avril). Longitudinal analysis of the relationships between students’ depression and anxiety symptoms with their motivational orientations. Communication présentée au congrès annuel de l’American Educational Research Association, Toronto, Canada.

Ratelle, C.F., Litalien, D., & Duchesne, S. (2018, Septembre). Maternal autonomy support and control across adolescence: A study of two perspectives. Communication présentée au Congrès de l’European Association for Research on Adolescence, Gand, Belgique.

Ratelle, C.F., Duchesne, S., & Litalien, (2018, Août). Parental supporting behaviors and school adjustment: The role of psychological need satisfaction. Communication présentée au 16th International Conference on Motivation, Aarhus, Danemark.

Mbanga, R., Ratelle, C.F., & Duchesne, S. (2018, Juillet). Exploration de la contribution des buts d’accomplissement dans l’indécision vocationnelle. Communication présentée au 7e colloque du Réseau international francophone des établissements de formation de formateurs, Université de Cergy-Pontoise, Cergy-Pontoise, Île-de-France, France.

Busque-Carrier, M., Ratelle, C.F., Duchesne, S. & Guay, F. (2018, Juin). Validation of a brief measure of values for a French-Canadian sample. Communication présentée au International Congress of Applied Psychology, Montréal, Canada.

Ratelle, C.F., Duchesne, S., Guay, F., & Boisclair Châteauvert., G. (2018, Juin). Comparing the contribution of overall structure and its specific dimensions for competence-related outcomes: A bifactor model. Communication présentée au 29e International Congress of Applied Psychology, Montréal, Canada.

Larose, S., & Duchesne, S. (2018, Avril). At-risk adolescents mentored by teachers: exploration of core mechanisms. Communication présentée dans le cadre du congrès de la Society for Research on Adolescence, Minneapolis, Minnesota.

Lebel, J., Ratelle, C.F., Duchesne, S., & Guay, F., (2018, Avril). The role of parental behaviors in predicting students' school adjustment: Psychological need satisfaction's mediating role. Communication présentée au congrès annuel de l’American Educational Research Association, New York, États-Unis.

Duchesne, S. (2018, Mars). S’améliorer, être le meilleur ou éviter la catastrophe : survol de dix années de recherche consacrées aux buts d’accomplissement chez les élèves du secondaire. Conférence présentée à l’université catholique de Louvain. Louvain-La-Neuve, Belgique.

Simard, C.F., Plante, I., & Duchesne, S. (2018, Janvier). The effects of high school programs with and without academic selection on the admission of students with internalized behavior profiles and on the evolution of their internalized behavior. Communication présentée dans le cadre du congrès annuel de l’International Conference on Education, Honolulu, Hawaï, États-Unis.

Ratelle, C.F., Morin, A.J.S., Guay, F., & Duchesne, S. (2017, Septembre). Parental psychological need support as a predictor of student achievement: Untangling the role of sources of evaluation and parental constructs. Communication présentée au 9th SELF Biennal International Conference, Melbourne, Australie.

Ratelle, C.F., Duchesne, S., & Guay, F. (2017, Juin). Convergences and divergences in informants’ evaluations of parental need-supporting behaviors and their relations to academic outcomes. Communication présentée au Congrès annuel de la Société canadienne de psychologie, Toronto, ON (Canada).

Denault, A.-S., Ratelle, C.F. & Duchesne, S. (2017, Mai). Extracurricular Activities and Vocational Decision-Making in High School: A Look at the Mediating Effect of Vocational Exploration. Communication présentée au 29th Annual Convention de l’Association for Psychological Science (APS), Boston, Massachusetts, États-Unis.

Gagnon, E., Ratelle, C.F., Boisclair Châteauvert, G., Duchesne, S. & Guay, F. (2017, Mai). Motivational Processes as Explicative Factors for the Role of Parental Support in the Vocational Exploration of the Adolescent. Communication présentée au 10th Anniversary Meeting of the Society for the Study of Motivation, Boston, Massachusetts, États-Unis.

Lebel, J., Guillemette, A., Ratelle, C.F., Duchesne, S. & Guay, F. (2017, Mai). Vocational self-efficacy and parental structure as predictors of vocational indecision. Communication présentée au 10th Anniversary Meeting of the Society for the Study of Motivation, Boston, Massachusetts, États-Unis.

Mbanga, R., Ratelle, C.F. & Duchesne, S. (2017, Mai). Prediction of intentions to pursue studies by achievement goals during and after high school. Communication présentée au 10th Anniversary Meeting of the Society for the Study of Motivation, Boston, Massachusetts, États-Unis.

Ratelle, C.F., Duchesne, S., Guay, F., & Boisclair Châteauvert, G. (2017, Avril-Mai). Predicting students’ competence-related outcomes using a multidimensional operationalization of parental structure. Communication présentée dans le cadre du congrès annuel de l’American Educational Research Association, San Antonio, Texas, États-Unis.


Affiliation

Chercheur
Groupe de recherche sur l'inadaptation psychosociale chez l'enfant (GRIP)

Stéphane Duchesne est chercheur régulier au sein du Groupe de recherche sur l'inadaptation psychosociale (GRIP), un regroupement interuniversitaire et interdisciplinaire officiellement reconnu par l'Université Laval qui se penche sur le développement des difficultés psychosociales chez les jeunes et sur l'identification des moyens de prévention et d'intervention.

 

Intérêts de recherche

 

Les intérêts de recherche du professeur Duchesne s’articulent autour de trois axes:

I. les trajectoires d'adaptation socio-scolaire des enfants et des adolescents en contexte de transitions scolaires (primaire-secondaire; secondaire-collégiale):

  • comportements et émotions;
  • motivation à réussir;
  • rendement et persévérance scolaires.

II. les déterminants environnementaux de l’adaptation:

  • attachement aux parents;
  • pratiques éducatives des parents;
  • climat de la classe.

III. l'évaluation d'interventions psychosociales en milieu scolaire:

  • accompagnement  des élèves à risque par des enseignants-ressources;
  • pratiques pédagogiques en classe.