Communications

Communications par affiche

Lemardelet, N., Litalien, D., Duchesne, S., Larose S. (juin 2022). Stability and consequences of students’ adjustment profiles during college. 10e congrès international sur le soi, Québec.

Boisclair-Châteauvert, G., Ratelle, C. F., Litalien, D., Duchesne, S., Plamondon, A., & Bureau, J. S. (août, 2022). The role of parents’ psychological need satisfaction in supporting their optimal involvement in their child’s schooling. European Association of Research on Adolescence (EARA), Dublin, Ireland

Boisclair-Châteauvert, G., Ratelle, C. F., Litalien, D., Duchesne, S., Plamondon, A., & Bureau, J. S. (juin, 2022). Determinants of parental psychological need satisfaction at the beginning of their child’s schooling. Tenth SELF International Conference, Québec, Canada.

Bouffard, G., Boisclair-Châteauvert, G., Ratelle, C.F., Litalien, D., Duchesne, S., Plamondon, A., & Bureau, J.S. (2022, Juin). Contribution des parents à la valorisation de la performance. 89e Congrès annuel de l’Acfas, Québec, Québec.

Drouin, D., Litalien, D., & Guay, F. (présentation acceptée pour juin 2020, annulée [COVID19]). Doctoral studies persistence among international students: Between cultural adaptation and need satisfaction. 10e congrès international sur le soi, Québec.

Lemardelet N., Litalien, D., Duchesne, S., & Larose, S. (présentation acceptée pour mai 2020, reportée à 2021 [COVID19]). Ajustement et persévérance aux études collégiales : Rôle de la motivation scolaire au secondaire. 88e congrès annuel de l’Association Francophone pour le Savoir (ACFAS), Sherbrooke, QC, Canada.

Vargas Lascano, D. I., Ratelle, C.F., Guay, F., Duchesne, S., & Litalien, D. (mai 2019). Need satisfaction during the transition to secondary school and its implications in later education: A latent transition analysis. 7th International Self-Determination Theory Conference, Egmond aan Zee, The Netherlands.

Ratelle, C.F., Duchesne, S., & Litalien, D. (août 2018). Parental supporting behaviors and school adjustment: The role of psychological need satisfaction. Conférence internationale de motivation (ICM, EARLI-SIG8), Aarhus, Danemark.

Litalien, D., & Guay, F. (2013, Septembre). Publish or Perish: Understanding Factors Related to PhD Students Research Productivity. 7e congrès international sur le soi, Singapour.

Lessard, V., Guay, F., & Litalien D. (2013, Juin). Relations over time among self-concept, autonomous regulation, controlled regulation, and academic achievement toward writing. 5e congrès international sur la théorie de l’autodétermination, Rochester, États-Unis.

Litalien, D., & Guay, F. (2013, Juin). PhD completion: Identifying motivational resources and engagement indicators that matter most. 5e congrès international sur la théorie de l’autodétermination, Rochester, États-Unis.

Litalien, D., & Guay, F. (2012, Juillet). Construction and validation of a scale assessing motivation toward PhD studies. Congrès international des Junior Researchers (JURE, EARLI), Regensburg, Allemagne.

Roy, A., Guay, F., & Litalien, D. (2011, Juin). Persistence in school-based extracurricular activities among adolescents: The role of autonomy support, motivation and perceived competence. 6e congrès international sur le soi, Québec, QC, Canada.

Litalien, D., Roy, A., & Guay, F. (2011, Juin). Alcohol consumption among adolescents: Does perceived academic competence matters? 6e congrès international sur le soi, Québec, QC, Canada.

Litalien, D., & Guay, F. (2010, Mai). Graduate students’ autonomous and controlled motivations as predictors of their attribution-based emotions following negative feedback. 4e congrès international sur la théorie de l’autodétermination, Gand, Belgique.

Litalien, D., & Guay, F. (2009, Mars). Validation d’un modèle motivationnel des aspirations professionnelles chez les jeunes de régions éloignées et urbaines. 31e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Ottawa, ON, Canada.

Litalien, D., Guay, F., & Poitras, S-C. (2008, Mai). Quand les parents s’en mêlent : La motivation scolaire autodéterminée peut-elle atténuer l’effet des aspirations parentales sur les aspirations scolaires de l’étudiant? 76e congrès annuel de l’Association Francophone pour le Savoir (ACFAS), Québec, QC, Canada.

Poitras, S.-C., Guay, F., Ratelle, C. F., & Litalien, D. (2008, Mai). Soutien à l’autonomie, autodétermination et perceptions de compétence : Vers un nouveau modèle motivationnel de la formation des intérêts vocationnels. 76e congrès annuel de l’Association Francophone pour le Savoir (ACFAS),Québec, QC, Canada.

Litalien, D., Poitras, S.-C. & Guay, F. (2008, Janvier). Why rural students have lower educational aspirations than urban ones? An explanation based on sociological and motivational models. 6e congrès international en éducation d’Hawaii, Honolulu, HI, États-Unis.

Poitras, S.-C., Guay, F., Litalien, D., & Chanal, J. (2008, Janvier). Profiles of motivation about career decision making: A self-determination theory perspective. 6e congrès international en éducation d’Hawaii, Honolulu, HI, États-Unis.

Poitras, S.-C., Guay, F., Julien, É., Senécal, C., & Litalien, D. (2007, Mai). Subjective psychological distress among young adults: The role of global and contextual levels of self-determined motivation. 3e congrès international sur la théorie de l’autodétermination, Toronto, ON, Canada.

Litalien, D., Poitras S.-C., Guay F., & Senécal, C. (2007, Mai). Representations of relatedness with parents and friends and academic motivation during the late adolescence-early adulthood period: Reciprocal or unidirectional effects? 3e congrès international sur la théorie de l’autodétermination, Toronto, ON, Canada.

Berthelot, N., Litalien, D., & Pierce, T. (2005, Mars). L’activation des schémas relationnels spécifiques liés aux parents par le contexte académique. 27e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Mont-Sainte-Anne, QC, Canada.