Communications

Communications orales

Litalien, D., Gareau, A., Guay, F., & Bureau, J. (soumise, à venir, août 2023). College students’ motivation profiles (in)stability: association with mental health and achievement. 20th Biennial EARLI Conference (European Association for Research on Learning and Instruction). Thessalonike, Grèce.

Litalien, D., Lemardelet, N., Larose, S., Duchesne, S. & Morin, A.J.S (acceptée, à venir, juin 2023). Autonomous motivation from high school to college: A longitudinal person-centered approach. 8th International Self-Determination Theory Conference. Orlando, États-Unis.

Guay, F., Morin, A. J. S., Litalien, D., Howard, J. L., & Gilbert, W. (juin 2022). A growth mixture analysis of secondary school students self-determined motivation trajectories. 10e congrès international sur le soi, Québec.

Ratelle, C. F., Boisclair-Châteauvert, G., Duchesne, S., Plamondon, A., Bureau, J. S., & Litalien, D., (acceptée, à venir, avril 2023). Do parents feel Autonomous, competent, and connected when engaging in their child’s schooling? AERA Annual Meeting, Chicago, États-Unis.

Litalien, D., Lemardelet, N., Larose, S., Duchesne, S. & Morin, A.J.S (avril 2022). Academic motivation from high school to college: Various trajectories and their associations with educational outcomes. Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA). San Diego, États-Unis.

Litalien, D., Tóth-Király, I., Morin, A.J.S, & Guay, F. (juin 2022). A multi-disciplinary comparison of PhD students’ academic motivation profiles. 10e congrès international sur le soi, Québec.

Tóth-Király, I., Morin, A.J.S, Litalien, D., Valuch, M., B"othe, B., Orosz, G., & Rigó, A. (juin 2022). A multi-sample study of high school students’ academic self-determination profiles. 10e congrès international sur le soi, Québec

Litalien, D., Tóth-Király, I., Morin, A. J. S., & Guay, F. (présentation acceptée pour juin 2020, congrès annulée [COVID19]). Motivation profiles among PhD students and their association with educational outcomes: A comparison across disciplines. Congrès international de l’American Educational Research Association (AERA). San Francisco, États-Unis.

Guay, F., Bureau, J. S., Litalien, D., Ratelle, C. F, & Bradet, R. (mai 2019). A self-determination theory perspective on RIASEC occupational themes: Motivation types as predictors of self-efficacy and college program domain. 7th International Self-Determination Theory Conference, Egmond aan Zee, The Netherlands.

Ratelle, C.F., Plamondon, A., Litalien, D., Duchesne, S., & Guay, F. (mai 2019). Developmental trajectories of maternal autonomy support across adolescence: Perspectives of mothers and youths. 7th International Self-Determination Theory Conference, Egmond aan Zee, The Netherlands.

Litalien, D., Hamelin, G., & Guay, F. (août 2018). Predicting PhD students’ persistence over a 5-year period. Conférence internationale de motivation (ICM, EARLI-SIG8), Aarhus, Danemark.
 
Litalien, D., Gillet, N., Gagné, M., Ratelle, C.F., Morin, A. J. S. (juin 2018). Self-determined academic motivation profiles among university students: Similarities across gender and age groups. 29th International Congress of Applied Psychology. Montréal, Canada.
 
Litalien, D. (mai 2018). Parcours postsecondaires : Motivation et persévérance scolaires, transitions et insertion professionnelles. 35e anniversaire du Laboratoire de recherche sur le comportement social. Montréal, Québec.
 
Clément, L., Fernet, C., Litalien, D. et Lapointe, P. (avril 2018). Principals’ Emotional Intelligence and Job Attitudes: On the Mediating Role of Self-Determination at Work. Congrès international de l’American Educational Research Association (AERA). New-York, États-Unis.

Morin, A.J.S., Houle, S.A., & Litalien, D. (2017, Octobre). Person-Centered Analyses. Presentation within the panel discussion: Increasing our analytic sophistication. 2017 International Conference on Commitment, Columbus, Ohio, USA

Litalien, D., Morin, A. J. S., & McInerney, D. M. (2017, Juillet). Generalizability of achievement goal profiles across students from various cultural backgrounds. 36e Congrès international interaméricain, Mérida, Mexico.

Guay, F.,& Litalien, D. (août 2015). Social context and motivational resources: Application of self-determination theory to understand students’ school experiences. 8e congrès international sur le soi, Kiel, Allemagne.

Guay, F., Super, W., Ratelle, C. F., Duchesne, S., & Litalien, D. (2015, Août). Do students regulated by introjection experience negative educational outcomes? A closer look at cognitive, affective, and behavioral consequences. 8e congrès international sur le soi, Kiel, Allemagne.

Litalien, D. (2015, Août). PhD studies persistence : A predictive model of dropout intentions. 8e congrès international sur le soi, Kiel, Allemagne.

Litalien, D., Morin, A. J. S., & McInerney, D. M. (2015, Août). High school students’ motivation profiles: Predictors, outcomes, and gender comparison. 8e congrès international sur le soi, Kiel, Allemagne.

Litalien, D. (2014, juin). Persévérance aux études de doctorat (Ph. D.) : Modèle prédictif des intentions d'abandonner. Présentation donnée à l’équipe de recherche du projet Research on PhD (RoPe), Université catholique de Louvain, Louvain-la-Neuve, Belgique.

Guay, F. & Litalien, D. (2013, Septembre). Reciprocal relationships between mother’s and father’s autonomy support and control: Analysis of the actor–partner interdependence model (APIM) using structural equation modeling (SEM). 7e congrès international sur le soi, Singapour.

Litalien, D., & Guay, F. (2013, Mai). Predicting Dropout Intentions In PhD Studies. Congrès international de l’American Educational Research Association (AERA), San Francisco, États-Unis.

Litalien, D. (2012, Octobre). Modèle prédictif de l'intention d'abandonner chez les étudiants universitaires de troisième cycle. Symposium de l’Association des chercheures et chercheurs étudiant en sciences de l’éducation (ACCESE). Université Laval, Québec, QC, Canada.