Projets de recherche

Projets
1er juin 2015 - 1er juin 2018
Étude du développement de la compétence professionnelle d’intégration des TIC de futurs enseignants par le biais de la programmation de robots et de jeux éducatifs : recherche-action.

 

Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FRQSC). Programme: Établissement nouveaux professeurs-chercheurs. 

 

Notre projet vise le développement de la pensée computationnelle (PC) des enseignants et des élèves de l’enseignement primaire. La PC est une nouvelle littéracie de conceptualisation et abstraction à des niveaux multiples qui permet de résoudre des problèmes dans différentes disciplines (Qin, 2009). La PC est une composante clé des compétences du 21e siècle qui va au-delà de l’alphabétisation numérique (niveau 1, Compétence TIC, UNESCO, 2011) pour permettre d’atteindre les niveaux d’approfondissement et de création de connaissances (niveaux 2 et 3, UNESCO) nécessaires pour participer au monde numérique. Un nombre croissant de pays ont introduit la PC dans l’enseignement primaire et la formation des enseignants (Estonie, 2011; ÉUA, 2013; Royaume Uni, 2014). Au Québec, les initiatives d’intégration de la programmation à l’école sont peu nombreuses et le développement de la compétence professionnelle d’intégration des TIC (Compétence 8, MELS) s’est centré sur les compétences informationnelles. Notre projet est basé sur une méthodologie de recherche-action en trois situations. La PC est évaluée par des observations, des traces numériques et un questionnaire (Basawapatna et al. 2011). La première étudie l’impact de la programmation informatique de robots et de jeux dans la formation initiale des enseignants du baccalauréat en éducation au préscolaire et enseignement primaire dans le but de développer et évaluer la PC des futurs enseignants. La deuxième étudie le transfert des activités de développement de la PC aux élèves du primaire au cours de la formation pratique (stage). La troisième évalue le transfert au cours de la pratique professionnelle. Ces deux dernières situations vont permettre d'évaluer le développement de la PC d’élèves du primaire.

1er octobre 2014 - 1er octobre 2021
Ageing, Communication, Technologies (ACT): experiencing a digital world in later life.

 

SSHRC-CRSH Partnership Grants November 2013 Competition Awards

 

Ageing + Communication + Technologies (ACT) is a multi-methodological research project that brings together researchers and institutional and community partners to address the transformation of the experiences of ageing with the proliferation of new forms of mediated communications in networked societies. ACT is comprised of researchers, students, community and institutional partners from around the world. Together, we are investigating how ‘digital ageism’ – the individual and systemic biases that create forms of inclusion and exclusion that are age-related – operates in subtle ways at this time. Through our collective and collaborative research, we provide an analysis that comes from our engagement with individuals and communities of elders and suggest strategies for change.

1er octobre 2009 - 1er octobre 2013
Stimulating entrepreneurship through Serious Games

 

Lifelong Learning Programme - Call for Proposals 2011 (EAC/49/10)

 

The goal of eSG is to develop, deploy and assess experimental pedagogical plans based on appealing and instructive SGs for stimulating entrepreneurship in university students (a short course will be implemented for all the 3 levels: Bachelor, Master, PhD), with an aim to reduce the gaps among education, research and innovation. An online planning tool will also be developed.

The project is highly innovative because it brings to the Higher Education (HE) sector (also through teacher training) the results of ongoing research on SGs, in particular through GaLA, which acts as a hub at EU level.

1er octobre 2010 - 1er octobre 2014
Games and Learning (GaLA) Network of Excellence.

 

European Commission. FP7 Networks of Excellence.

 

The main objective of the GaLA NoE is to shape a scientific community and build a European Virtual Research Centre (VRC) aimed at gathering, integrating, harmonizing and coordinating research on Serious Games (SGs) and disseminating knowledge, best practices and tools as a reference point at an international level.

GaLA aims at defragmenting research in the SG field and will work in close synergy with the EU TEL activities, by focusing and deepening the aspects related to SG.